מדינה ללא רחמים • ניצול שואה כמעט ונזרק מביתו בגלל קשיים בעסק

החוק לא מונע פינוי חייב מבוגר. כהנהלת הרשות, אנו נמנעים מהתערבות בשיקול הדעת השיפוטית
איתי גדסי No Comments on מדינה ללא רחמים • ניצול שואה כמעט ונזרק מביתו בגלל קשיים בעסק

חתימה על צ'קים של ערבות על כמה עשרות אלפי שקלים, כמעט והותירה קשיש ללא קורת גג תחת ראשו • המקרה הקשה הפך למרכזו של דיון סוער בועדת חוקה חוק ומשפט, בהשתתפות נציגי הוצאה לפועל

החוק לא מונע פינוי חייב מבוגר. כהנהלת הרשות, אנו נמנעים מהתערבות בשיקול הדעת השיפוטית
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

קשיש ניצול שואה שהעסק אותו העביר לבנו נקלע לקשיים, כמעט ונושל מביתו, עד להעלאת הנושא לסדר היום הציבורי, והגעתו לועדת החוקה חוק ומשפט, בה התבשר כי הוסר איום הפינוי. הוועדה דנה בנושא צווי פינוי וטיפול בהליכי הוצאה לפועל של רשות הגביה והאכיפה כנגד קשישים.

יוזם הדיון ח"כ איציק שמולי אמר "אף שהפורום המתאים לדון בנושא הוא בית המשפט, בקשתי לקיים דיון עקרוני בנושא. חוב, צריך לשלם. אולם יש פה מקרה מיוחד של אזרח כבוד שהגיע לגבורות בן 101 ניצול שואה. שעלול להיזרק מביתו, עקב הליכים של הוצל"פ. לדעתי כל אזרח שמגיע לגיל 80, צריך לקבל יחס שונה. שמולי אמר כי תודות לראש רשות האכיפה, איום הפינוי הוסר. כידוע, קרן החובות, עומד רק על 10% מסך החובות, כל הייתר, 90% נובע מהריבית והוצאות גביה. כך שמי שנכנס להליך הזה, אין לו סיכוי לצאת ממנו".

מר משה פריד הקשיש שהיה תחת איום הפנוי אמר "נולדתי ב-1915. אני ניצול שואה. כל חיי לא היו לי חובות ובאופן פתאומי קבלתי דרישת חוב, עשו לי עוול גדול. איימו עלי שיפילו עלי הוצאות גביה. יום אחד דפקו על דלת ביתי נכנס עו"ד וילנר עם קונה, במטרה לרכוש את הבית שלי, בית שהגעתי אליו בדם וזיע. זה מזעזע, קשה להאמין שדבר כזה יכול לקרוא בעולם שלנו. בשביל זה הייתי צריך להגיע לגיל 101? באיזה עולם אנו חיים? במלחמה, ראיתי את התליין מולי, ואני פה בזכות העץ שנשבר. לא הייתי גיבור, כח כעליון הכין אותי. אמר הקשיש.

בנו של הקשיש הוסיף ואמר כי לאחר השואה, אביו עלה ארצה, הקים עסק, ועבד בו 30 שנה לפרנסתו. בגיל 70 העביר את העסק לבנו. לאחר חמש שנים העסק נכנס לחובות ואימו רעיית הקשיש, מסרה שיקים ע"ס 65,000 ₪ לביטחון. השיקים חזרו ובעקבות כך, נפתח תיק בהוצל"פ. עו"ד שטיפל בתיק בהתנדבות, לא הופיע לדיון, מה שגרם לשופט לתת פסק דין כנגדו. עיקלו להורי את תכולת הבית, לרבות תנור חימום, בטענה שהציוד שייך לאחי. הורי, זוג קשישים ישבו בבית ריק.

היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגביה עו"ד ענת הר אבן אמרה "700,000 תיקים נסגרו כתוצאה מהוראת שעה שהורתה לסגור תיקים שלא היה בהם פעילות במשך עשור. בתיק זה, היו לא מעט פעילויות, והחייב היה מיוצג ע"י עו"ד. מונה לחייב כונס נכסים, והשאלה הנדונה כעת, היא האם למכור כעת את הדירה וזו תועבר לרוכש רק לאחר 120 של החייב, או למכור אותה רק לאחר 120 שלו.

החוב נובע משיקים שניתנו לזוכה ולהם מתווסף ריבית והצמדה שעפ"י החוק עומד היום על כ-8% לשנה. לדבריה, כדי להימנע מפנויים מסוג זה, לפני כל פינוי דירה, אנו מזמנים את החייב כדי להתרשם ממנו וממצבו האישי. אולם החוק לא מונע פינוי חייב מבוגר. כהנהלת הרשות, אנו נמנעים מהתערבות בשיקול הדעת השיפוטית.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי שאל את עו"ד הר-אבן "איך הגענו למצב, שאדם נכנס לביתו וביקש למכור את ביתו? וזו השיבה "כחלק מתהליך גביית החוב דובר על מכירת הדירה כנכס תפוס. חברות הכנסת לוי אלהרר וברקו התרעמו על עצם האפשרות העקרונית למכור נכס תפוס. סלומינסקי סיכם את הדיון וביקש מהר-אבן "קחו את מה שנאמר פה לדיון השיפוטי, ותקנו את הנושא כדי שלא נגיע למקרה דומה".



0 תגובות